lördag, maj 19, 2007

Trolig orsak till motorbortfall

I min iver att få tanken så nära motorn som möjligt, alltså så korta slangar som möjligt, har jag lyckats klämma eller skava tryckmatning så pass att den gått av. Mässingsröret är heller inte avgradat och därmed ganska vasst.

Alltså har jag lärt mig att lägga lite mer tid på tankinstallationen, att låta den vara fullständigt inpackad i skumgummi. Nu var det nog lite dåligt med det i framkant.

Går in i bilen lite lättare


Minns 80-talets glada managementkurser och budskapet "tänk positivt - foten i kläm? Jajamensan".

Nu är det mycket lättare att få in Capen i bagagen.

tisdag, maj 15, 2007

Jag tankade, och tankade...

Sällan har jag nog blivit så snopen. Och sällan har jag nog upplevt en sån antiklimax.

Jag började se den bortre horisonten på vinterns stora renoveringsobjekt, den som jag hittade i Staffans soptunna. Kanske skulle jag till och med hinna ut till Maxlanda och köra upp nån tank och justera lite motor och sådär. Taxa lite kanske. Absolut inte flyga. Men kolla så att satt fast och att allt funkade.

Räckviddstesta.

Men först en rejäl provstart hemma i trädgården. All radioinstallation var färdig och det enda som återstod var tankinstallationen, och hur svår kan den vara? Två slangar, funkar det inte på första försöket, så gör det ju garanterat det på andra.

Spänningen steg. Och jag började få upp pulsen i hobbyrummet. Niklas ringde från Västhanget och meddelade att det var kraftiga vindar, i princip rakt på (jag skriver inte att han också sa att det började regna, det skulle bara förstöra en bra historia).

Jag väljer bort Västhanget för att mecka tank till en glödstiftsmaskin, något har uppenbarligen hänt. Om det är mognad som modellflygare eller bara ytterligare ett steg i regredieringen ner mot moped, är jag fortfarande lite osäker på.

Så, alla slangar på plats. Du-bro-quick-fillen fick kopplas om efter att första tankningsförsöker stod som en fontän ur förgasaren. Nu är det bara att köra.

Visst, det är ju en ganska stora tank till den här maskinen, säkert 250 ml eller så. Jag avvaktar ljudet då den ska skvallra i ljuddämparen. Jag ser hur nivån i dunken sjunker. Snart borde det vara fullt.

Konstigt.

Det borde verkligen skvallra snart.

Då kommer det, som en pinkestråle, ut ur den sjätte skruvhålet till landningsstället, där det inte fick plats med nån skruv.

Alltså, hela utrymmet där tanken ligger hade fyllts upp. Och nu började det dessutom rinna utmed hela vingen.

Blä.

Jo, visst. Tanken var spräckt.

Alltså, man lär sig. Det som har kraschat ordenligt är förmodligen trasigt. Och förtjänar åtminstone en rejäl besiktning.

Så nu har jag nog nån halvliter bränsle att torka upp. Jag tror väl att spriten dunstar ganska fort, men vad händer med nitron? Den är väl inte särskilt flyktig?

Och med säkerhet kommer jag senare ikväll begå nästa dumhet. Inte vänta på en större tank. Näe.

Provköra i kväll? Ja!

Alltså, installera tanken från Pittsen, som kanske är halva storleken. Köra lite på backen. Och sen, innan tankbyte är utfört, ta upp den i luften och ha en flygtid på? Ja, vad kan det bli?

Önska mig åtminstone lycka till.

söndag, maj 06, 2007

Nytt motorfäste till Capen

Båda originalfästen hade ju brutits av vid den inre skruven. Här länge letat efter en TIG-svets att låna för att svetsa ihop dem. Men gått bet. Därefter har jag letat rör som skulle kunna passa och i förrådet hittade jag ett gammalt barnvagnsunderrede som kom väl till pass. Genom att driva upp rörets dimension med en hylsa kunde jag få till den invändiga kona som krävs för att gummiupphängningen skulle bli bra.

Sen var det bara att såga och svetsa lite.


Vikte stannade på 76 gram i stället för originalets 59. Ganska skapligt tycker jag.

Vad nya hade kostat? Nästan 500 spänn. Så ikväll fick jag till en ganska skaplig timpeng i hobbyrummet.