tisdag, juni 19, 2007

Wurst RDS 3.0

Nu är den provflugen och det visar sig att den funkar bra. Om den är bättre än Davids går inte att säga än, då måste den provas i hårdare vind och jämföras direkt. Här några bilder från renoveringen.
Wursten ligger blank som ett nybonat golv. Jag spacklade ingenting, utan har bara tejpat om den helt och hållet och sedan klätt med Oracover. Blir ett förvånande bra resultat.

Här är väl den viktigaste detaljen av mitt hemmatillverkade RDS, Rotary Drive System. Två servoskivor får fungera som medbringare. 1,5 mm pianotråd i den grövre blå stötstångsröret från Sullivan. Pianotråden är CA-limmad i det grå röret. Jag tror att det bidrar till vridstyvhet.

I ändan bara en 90-graders vinkel som sticks in i skevrodret.


Här översikt på monteringen. Att använda stötstången som böjlig axel har jag inte sett förut, eller kommit på själv. Visst flexar det en del, men i det här fallet är ju det en fördel. Frågan är om det kommer att flexa för mycket för DS, men jag tror inte det. Den är t ex väsentligt styvare än Henrys avfjädrade linkage.


Dekorationen har väl en del övrigt att önska. Men den syns bra på hanget.

lördag, juni 09, 2007

Renoveringen av Wursten påbörjad

Och vad hittade jag där? Jo, en rejäl pinne som satt instucken mellan kroppen och framkanten på vingen. Kändes lite kul.

Allt som allt har jag lyckats tejpa av 22o gram, och då återstår ändå lite på kroppen. Jag har dessutom plockat bort lipoacken jag hade till belysningen i vintras.

Nu ska jag först limma ihop alla sprickor som finns i vingen. Därefter fästa upp kolfiberröret ordentligt. Förmodligen med polyuretan. Sedan ska jag spackla hela ytan i hopp om att få en slät yta att fästa första tejplagret mot.

Har funderat på papp, men det är tydligen inte godkänt?

måndag, juni 04, 2007

En skada som inte syntes

Jag kan ju egentligen det här med träarbete. Frågan är dock hur mycket jag kan, eller kunde, om flygplanskonstruktion. Och då i synnerhet rekonstruktion.

Vad jag nu har lärt mig är att efter en rejäl markkontakt räcker det inte med att laga det som syns. Men måste också leta efter kritiska skador i de delar som bär upp konstruktionen.

Nu har jag bara zappat ihop kroppen och sedan skurit upp undersidan för att kunna komma åt den egentliga skadan.

Här fanns längsgående balkar av lätt-plywood som med all säkerhet var av efter förra kraschen. Nu har jag kommit åt att förstärka brottet med 1,5 mm riktig plywood. Tvärstöttorna är bara där som pressdon för att få så täta limfogar som möjligt. Har här använt great planes 30 min epoxi, "ett lim anpassat för modellflyg" som Arnold en gång uttryckte saken. Normalt limmar jag ju sånt här med vitlim, men här var ytorna lackerade och då funkar ju inte det. Har ruggat med fräs i dremeln.