söndag, april 27, 2008

Jungfruturen avklarad

Och dokumenterad på en klubbsajt nära dig.

lördag, april 26, 2008

Förgasarskit

Det var ju ingen liten bit. Utan en ganska rejäl flaga. Tycktes vara av hård plast. Roligt när man faktiskt hittar något som som sen också med ganska stor säkerhet visade sig vara orsaken till problemet.

För info, måste jag också meddela att denna motor har jag aldrig kört utan "final filter". Därmed inte sagt att jag ändå inte har kunna peta dit den här flagan.

Nej, inte är det nåt fel på flödet


Jag har inte fått motorn att gå som den ska. Den baktänder och tvärstannar om när den går på mer än halvgas. En teori är att den går varmt på grund av att det står för magert. Jag trodde att den blev "tillfälligt" mager på grund av dåligt flöde. Men nu har jag uteslutit det. Flödet är bra. Och det blir inte sämre av vare sig Quick-Fillen eller slutfiltret. Eller klunken. Och jag har provat flödet med hävert. När väl tryckmatningen är igång, blir naturligtvis flödet än bättre. Och inte ska jag behöva ha mer bränsleflöde på denna än vad jag hade på min tvåtakt 1.08?

Nu ska jag nog ta och göra rent förgasare för att förvissa mig om att det inte sitter nåt där som påverkar flödet. Att totalriva motorn ser jag just nu ingen anledning till.

onsdag, april 23, 2008

Många fel innan start

Skevroderlinkaget var inte åtdraget. Detta hade med ganska stor säkerhet inneburit en svår krasch om jag hade kommit upp i luften. ren tur att jag upptäckte det.

Propellern satt för löst. Motorn gjorde ett hostande, med lite bakslag som lossade muttern. Nu har jag dragit åt, hårt, och låst med loctite.
Posted by Picasa

måndag, april 21, 2008

Foxen klar och provflugen

Linkaget fungerar också som stopp i axiell ledd. Det visade sig dock efter en del hårda landningar att jag måste använda ett hårdare material för att undvika att pianotråden skär igenom skumplasten.
Vikten blev väl okej. Men det skulle vara intressant att se vad jag skulle hamna på med samma ack som Clarence har.
Jag hade svårt för att bestämma för vilken position jag skulle välja för servona. Men så här fick det bli. Därmed har jag en setupp som innbär att jag kan lägga ev drivack på tyngdpunkten. Men då bör jag lägga mottagare och fartreglage i bakre delen av kroppen...
Jag blev tvungen att slipa in vingstålet mot kolfiberröret. Använde carbodumdum till detta. Ganska kul jobb, faktiskt.
Här är alla delarna till vingfastsättningen. Själva stålet är 3 mm aluminiumrör som invändigt förstärkts av 2 mm kolfiber. Rören i vingarna är kolfiber, 4 mm utvändigt och 3 invändigt
Det mest kritiska med denna installation var naturligtvis monteringen av rören i vingarna. Men genom att vrida hela huvudet på pelarborrmaskinen, så att det gick fritt utanför arbetbänken, och genom att vrida bordet, så gick det faktiskt att få till skapligt placerade och riktade borrhål.

lördag, april 19, 2008

En annorlunda lösning av RC-Fox?

Rejält urgröpt kropp ger bra plats till en flexibel radioinstallation. Jag har inte bestämt mig än om det bara ska vara seglare, eller om jag stoppa med en motor, men det lutar åt det senare.

Hela vingarna får bli roder. Kommer inte ihåg vad lösningen heter, men det ska funka.
Posted by Picasa

måndag, april 14, 2008

Äntligen, riktigt vacum i hobbyrummet


Äntligen, jag har så gärna velat få igång en anläggning för bra vacum. Och så bra "hittade" jag en vacumpump på jobbet, som glömts kvar i en skrubb efter det att man slängde den stora reprokameran härom året. Den är givetvis på lån än så länge, men det verkar ganska lovande.

Jag bara provpressande två frigolitklossar, en hård och en ganska mjuk. Den mjuka deformerades lite grann i ena hörnet. Men den hårda höll formen bra.

Visst är den vacker. Innhåller till och med en lite reservoar. Den ska jag INTE fylla med epoxiplast...

söndag, april 06, 2008

Kropp saknas


Så har jag då blivit med en Extra. Vet inte om det är en del av en logisk utveckling. Men jag hoppas det. Ännu så länge bara en vinge som är räddad ur Arnolds garage när den var på väg till tippen härom veckan, tack Arnold.

Nu är frågan, finns där någon som har en kropp som den här vingen skulle passa till, mest en kropp att rita av. Jag har tänkt att sno ihop nåt lätt och starkt av hård och tung balsa.

Vingen är 1,60 i spännvidd.

lördag, april 05, 2008

Bättre än att köpa ny motor?

Det är inte ofta som en felsökning får så hundraprocentig utdelning. Tänk att man kan bli glad över att få hitta skit i förgasaren, jätteglad!

Min OS 52:a har oftast gått bra. Men ibland dåligt. Utan rimlig förklaring. Vissa kvällar bra, andra kvällar dåligt. Och jag har låtit det vara. Experimenterat med olika propellrar. Skruvat lite på nålen.

Och nog har jag tittat om det skulle vara lätt att plocka ner förgasaren för rengöring, för faktiskt har den visat symptom typiska för skit i förgasaren, eller åtminstone "ojämn bränsletillförsel".

Men för att komma åt förgasaren räcker det inte med att plocka ner kåpa, slangar och propeller. Utan man måste också skruva loss hela motorn. Och då har det fått bero.

Dumt.

Förmodligen har den här smutsen funnits med även på tiden då den gick i Pittsen. Det fanns nämligen inte tillstymmelse till motsvarande partiklar i tanken, den var 100 procent ren. Jag tankar ju alltid med filter.

Jag vet dock att Andreas alltid har ett "final filter" på sina modeller. Och det lovar jag att jag ska börja med om jag hittar skit i denna förgasare igen, men så länge jag har en ren tank, vågar jag nog fortsätta utan.

När jag fick ut nålen så sitter den en typisk glasfiberflisa på nålspetsen. Eller är det delar av en Mosquito-vinge?
I nålsätet låg det flera tydliga bitar av typ "halm" eller "träbit". Dokumenterade hinder för att fritt bränsleflöde...

Ser ut som en skalbagge, men kameran ljuger. Rutmönstret på pappret är 5 mm så den här "biten" av oidentifierat material, är ca 2 mm lång. Jag hittade den i en i övrig ren förgasarhals. Men jag tror de hoppade ut dit när jag fick loss själv tomgångsröret, som ju också är det rör som allt bränsle matas ut igenom. Satt denna bit där, är det verkligen inte konstigt att motorn gått dåligt.

onsdag, april 02, 2008

Dekaltrimning

Det är roligt att göra dekaler. Om det kommer att bli lika roligt att se dem förstöras av bränslet, det må vara osagt. Förmodligen finns det två saker man skulle kunna göra nu, antingen en klar folie ovanpå, eller kanske ett lager klarlack.

Den bläckstråledekal från Clas Ohlson är dock mycket tjock, rent av på tok för tung. Åtminstone jämfört med de plastfolier som jag provat förut som är avsedda för laserskrivare.

Klistret på denna verkar dock mycket bättre.

Hur snyggt blev det då?

Ja, det är väl upp till dig att avgöra. Jag tycker i alla fall att det blev en väsentlig förbättring med tanke på att originaldekalerna såg ut såhär: